niedziela, 2 marca 2014

Chałka z kruszonką (instrukcja zaplatania chałki)

Pamiętam jak byłam mała i Mama przynosiła z piekarni ciepłą jeszcze chałkę, smarowała masłem i dawała mi do zjedzenia. Zajadałam się nią aż mi się uszy trzęsły! Do dziś uwielbiam ten smak - świeża, ciepła jeszcze chałka posmarowana masłem... Pychotka! Ostatnio upiekłam w domu dużą chałkę - a nawet dwie :D - i zniknęły w pół dnia, takie były dobre! A zrobienie ich to żadna czarna magia tylko super zabawa.

Składniki (1 duża chałka):
chałka
- 15 g świeżych drożdży
- 200 ml ciepłej wody
- 50 g cukru
- 1/2 łyżka soli
- 450 g (+ 100 g) mąki
- 2 jajka
- 50 g roztopionego i ostudzonego masła
- 1 jajko + łyżka mleka (do posmarowania)

kruszonka
- 25g masła
- 25g cukru
- 50g mąki

Drożdże, cukier i wodę wlewam do miseczki, mieszam, przykrywam miseczkę i odstawiam na 10min. W dużej misce/garnku mieszam mąkę z solą i rozczynem drożdżowym a następnie, cały czas mieszając, dodaję jajka i masło. Dokładnie wyrabiam, podsypując powoli pozostała mąkę (te dodatkowe 100g). Wyrabiam dalej ciasto aż będzie elastyczne i zacznie odchodzić od dłoni.Z ciasta formuję kulę, smaruję ją delikatnie z każdej strony olejem (za pomocą pędzelka) i wsadzam do miski/garnka. Przykrywam ściereczką i odstawiam do ciepłego miejsca na 2 godz. (ciasto musi podwoić swoją objętość). W trakcie tych 2 godz. 2 razy ściągam ściereczkę i energicznie uderzam pięścią w ciasto, żeby usunąć z niego baloniki powietrza.

Gdy ciasto wyrośnie wykładam je na blat i dzielę na 2 części. Każdą z tych 2 części dzielę potem jeszcze na 4 części i z każdej z nich formuję wałeczek. Wałeczki łączę z jednej strony ściskając razem ich końce i zaplatam z nich warkocz. Gotowe plecionki kładę na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia, przykrywam ściereczką i odstawiam jeszcze na 30min żeby ciasto znów wyrosło.

Gdy chałki wyrosną smaruję je jajkiem rozbełtanym z mlekiem a następnie posypuję kruszonką*. Wstawiam do nagrzanego do 180ºC piekarnika na 30-40min.

* przepis na kruszonkę: zimne masło wyrabiam dłońmi w miseczce z cukrem i mąką do momentu uzyskania średniej wielkości grudek

1 komentarz:

  1. Uwielbiam domową chałkę ;) Pozdrawiam, gingerbreath.blox.pl

    OdpowiedzUsuń