sobota, 28 marca 2015

Jaglany mazurek - kruche ciasto jaglane

Nie wiem jak Wy, ale ja sobie nie wyobrażam świąt wielkanocnych bez mazurka i mojego ukochanego kajmaku! Odkąd pamiętam pomagałam Babci (czyt. wyjadałam kajmak z miski i ozdabiałam gotowe mazurki) w przygotowywaniu tego tradycyjnego wypieku, jednak od kilku lat przygotowuję go sama w nieco innej wersji - na jaglanym spodzie. To mój numer jeden jeśli chodzi o kruchy spód (nie tylko do mazurka).

Kruche ciasto jaglane (tortownica o śr. 18cm):
- 180 g mąki jaglanej lub kaszy jaglanej zmielonej w młynku
- 2 łyżki ksylitolu (ewentualnie 3 łyżki cukru pudru)
- łyżka jogurtu naturalnego
- 100 g zimnego masła
- małe jajko
- pół łyżeczki proszku do pieczenia

Jeżeli nie mamy gotowej mąki to na początek mielimy kaszę na mąkę, a następnie wsypujemy ją do miski. Dodajemy cukier puder, rozdrobnione kosteczkę masło i proszek do pieczenia. Rozcieramy masło palcami z suchymi składnikami do uzyskania konsystencji podobnej do kruszonki. Dodajemy jogurt i jajko - zagniatamy na gładką, jednolitą masę. Ciasto jest bardziej miękkie niż tradycyjne pszenne (jeżeli uznacie, że jest zbyt mokre - dosypcie trochę mąki). Z gotowego ciasta formujemy kulkę, lekko spłaszczamy i chowamy do zamrażarki na pół godziny. Wyjmujemy ciasto z lodówki, rozwałkowujemy, wykładamy na blaszkę zostawiając wyższe brzegi. Na spodzie robimy dziurki widelcem. Pieczemy 20 minut w 180°C. Po upieczeniu odstawiamy do ostygnięcia. Na tak przygotowany spód nakładamy kajmak tak jak to robimy na klasyczny, pszenny spód, a następnie ozdabiamy ciasto.

Wielkanocne Smaki - edycja VWielkanocne Smaki - edycja V
Wielkanocne WypiekiBezglutenowa Wielkanoc

3 komentarze: